Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo dec 11, 2019 9:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vreemde olie geur.
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2019 11:07 pm 
Nieuwkomer

Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander die nu circa 4 jaar in Slowakije woont en ik heb mijn Honda XL 600 RM meegenomen en op Slowaaks kenteken gezet.
In het begin heb ik veel met de RM gereden, daarna niet meer.

Pas begin september 2019 heb ik mijn Honda XL 600 RM uit 1986 weer te voorschijn gehaald, omdat ie gekeurd moest worden.
Kreeg hem moeilijk aan de gang.
Twee plaatjes blik achter de carburateurs om via maximaal vacuüm het gom en ander vuil weg te zuigen.
Hij begon te lopen, maar niet lekker en ik rook een vreemde olie geur,
maar geen blauwe olie walm uit de uitlaat.
Later begon ie wel beter te lopen, maar de vreemde olie geur bleef.
Daarna alleen heen en terug gereden naar de keuring en weer op “stal” gezet.

Op donderdag 24-10-2019 was het zulk mooi weer (26gr.) dat ik dacht, laat ik even een stukje rijden. Het werd toch nog alles bij elkaar meer dan 160 km.
Alles in het begin rustig aan, want ik rook nog steeds die vreemde olie geur.
Een beetje een brand luchtje.
Op de terug weg op de snelweg flink het gas open gedraaid, maar dat had ik achteraf beter niet moeten doen, denk ik.
Hoewel er op dat moment niks aan de hand was, hij liep wel goed, ik moest wel even vlug overschakelen naar reserve.
Daarna wat rustiger door gereden naar het tankstation.
Bij de garage terug gekomen liep hij erg beroerd. Hij hield in en plofte een beetje.
Op dat moment was ik er ff klaar mee.

De volgende dag heb ik olie ververst. Toen kwam ik er achter dat er maar 1,6 tot 1,7 liter olie in gezeten had en dat er in de opvangbak een beetje gruis aanwezig was.
Het leek volgens mij op een mengsel van aluminium en staal.
Ondertussen met een klein cameraatje via het bougie gat in de cilinder gekeken, op het zuigeroppervlak zag ik kleine kratertjes, misschien veroorzaakt door een probleem met het luchtfilter. Verder zag ik daar volgens mij niet iets ernstig.
In totaal 2 liter olie 20W50 er in gedaan en het oliefilter vervangen en gezorgd dat de olie overal terecht kwam. Uiteindelijk gestart en in het begin liep ie niet lekker.
Hij hield in en sloeg over en het leek of ie ergens vast liep. Toch even rustig door laten draaien en daarna liep ie redelijk mooi stationair. Toen ben ik gestopt en me aangemeld bij dit forum.

Heeft iemand een idee wat dat allemaal kan zijn en wat ik het beste kan doen.
Graag een reactie.

Groeten Jim, uit Slowakije.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vreemde olie geur.
BerichtGeplaatst: vr nov 08, 2019 10:49 pm 
Intense Gebruiker

Ahoj Jim, welkom!

Wat bedoel je precies met "Twee plaatjes blik achter de carburateurs om via maximaal vacuüm het gom en ander vuil weg te zuigen." Gom, vuil , blik :?: :!: :?:

Heb je foto's van het gruis en van wat je zag door het bougie gat? Heb je het gruis bewaard?

Dat helpt de mannen hier misschien met een beeld vormen van wat er aan de hand kan zijn.

Wat mij als eerste te binnen schiet is, dat wat je rook misschien oude benzine was. Maar aan de andere kant schrijf je dat hij in september nog prima liep?
Heb je nog wat foto's van RM?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 09, 2019 6:11 pm 
Nieuwkomer

Hallo k2b,

Bedankt voor je reactie.

Dat met die twee plaatjes blik is zeg maar het zelfde als je je hand even achter de carburateur(s) houdt.
Zoals ik al schreef, ontstaat er dan een groot vacuüm, wat allerlei kanaaltjes in de carburateurs als het ware even leeg zuigt.
En er komt meer benzine naar binnen, waardoor ie beter wil starten. Dat was de bedoeling van de actie en het hielp, want hij sloeg aan.

Helaas heb ik geen foto's van het e.e.a. Ik heb denk ik nog wel wat van het gruis in de opvangbak, maar het leek mij "normale slijtage".
Ik kan hier later nog wel even op terug komen.

Jou suggestie van oude benzine zal mij goed uit komen, als dat het zal zijn, wat die vreemde geur veroorzaakt.
Dat zou kunnen betekenen dat het na verloop van tijd vanzelf weg gaat.
De vreemde geur begon in september al en hij liep redelijk, niet echt goed.
Ik ben toen alleen heen en weer geweest naar de keuring en pas op 24 okt. verder gegaan.

Het hele gebeuren ligt nu stil, omdat ik met andere dingen bezig was en omdat het wat frisjes was om in de garage te zijn.
Komende week ben ik als alles goed gaat een dag of tien in Nederland voor een leuk familie gebeurtenis.
Dit betekent dat het allemaal op geschoven wordt.
Als ik terug ben en het is niet te koud zal ik verder gaan en het eerste wat ik doe is iets aan de benzine toevoegen.
En ik zal even opzoek gaan naar wat foto's van mijn RM.

Groeten Jim, uit Slowakije.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2019 4:15 pm 
XL Gebruiker

bij een vreemde geur, alsof iets verbrand, zou ik de rubbers en de bekabeling nalopen.
Wie weet smeulde er iets en dan zijn brandplekken op bv de bekabeling zichtbaar.
Ik zou ook op de geur afgaan,...'waar ruikt de vreemde geur het sterkst'.
Er is niet een echte verdachte op de voorhand. Dit komt niet vaak voor ..

Van slechte benzine gaat ie slecht starten.
Volgende keer de vlotterbak leegmaken en verse benzine uit de tank laten instromen.
Dat zal het starten makkelijker maken.'

Verder zou ik in elk geval de olietoevoer naar de nokkenas controleren.
Die schilfers zijn nooit resultaat van normale slijtage.
Voor die controle laat je de motor even lopen --> met de bovenste banjobout losgedraaid (van de olie stijgleiding vanaf het filter). Dan moet daar ruimschoots olie worden uitgeperst.
Aluminium schilfers ontstaan bijvoorbeeld door een versleten nokkensketting. Deze wil in het onderblok nog wel eens tegen het carter gaan aanlopen. Maar dit is slechts een optie...

Gr,
Edward

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]